31
X
Kullanıcı Girişi
Giriş yapmak için lütfen aşağıdaki formu kullanınız.
tib unwto Turkey Home Turkey Home Youtube
Ayık, "Türkiye turizmde kulvar değiştirmeli"
14.04.2016 10:00

TÜROFED Başkanı Osman Ayık,  İstanbul Ticaret Üniversitesi Turizm Otel Yönetimi Bölümü tarafından düzenlenen ‘Turizm Pazarlamasında Yeni Yaklaşımlar, Yeni Anlayışlar’ isimli panele katıldı.  Panelde konuşan Ayık, Türkiye turizminin kulvar değiştirme zamanının geldiğini söyledi.

İstanbul Ticaret Üniversitesi Turizm ve Otel Yöneticiliği Bölümü tarafından, ‘Turizm Pazarlamasında Yeni Yaklaşımlar, Yeni Anlayışlar’ isimli bir panel düzenlendi. Oturum başkanlığını Turizm ve Otel Yöneticiliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nüzhet Kahraman’ın yürüttüğü panele, TÜROFED Başkanı Osman Ayık, Delicias Travel Genel Müdürü İskender Çayla ve Hilton İstanbul Otelleri Pazarlama Müdürü Derya Tıkansak konuşmacı olarak katıldı.

 

PROF. DR. NÜZHET KAHRAMAN: KAN KAYBEDİYORUZ

Panelin açılış konuşmasını yapan Prof Dr. Nüzhet Kahraman, global turizmin geldiği noktaya değinerek, 2015 yılında 1 milyar 215 milyon kişinin seyahat ettiğini ve bu seyahatlerin 1 trilyon 300 milyar dolarlık turizm geliri oluşturduğunu ifade etti. Kahraman, konuşmasını şu şekilde sürdürdü:

 ‘’Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü’nün verileri, dünyada gelirlerin yaklaşık yüzde 10’unun turizmden sağlandığını, istihdam edilen her 10 kişiden birinin turizm alanında çalıştığını gösteriyor. Tüm ülkeler, ABD, Avrupa, Asya Pasifik, Orta Doğu ve Afrika pazarlarından en yüksek payı alabilmek için rekabet halinde. ‘’

 Türkiye turizminin, son dönemde komşu ülkelerdeki olumsuz gelişmeler ve içerideki terör olayları sebebiyle dünya turizm pazarındaki yerini kaybetmeye başladığını söyleyen Kahraman, şunları söyledi:

 ‘’Kan kaybı yaşıyoruz. Bu panelde, bu kaybı, etkin pazarlama stratejileriyle nasıl en aza indirebileceğimizi ve dünya turizminde ilk 10’daki sıramızı nasıl muhafaza edebileceğimizi tartışmak istiyoruz. Türkiye’nin henüz pazarlanmamış bir sürü ürünü var. Turizmin geliştiği yerlerde tanıtma ve pazarlama çalışmaları yapılıyor. Ancak diğer bölgelerde turizm ürünü ve hizmeti henüz uzmanlaşmış değil. Önce bu ürün ve hizmetin tanıtılabilir hale gelmesi lazım ki, bu bölgeler için harcanan tanıtma ve pazarlama kaynakları boşa gitmesin.’’  

 Kahraman’ın kısa açılış konuşmasının ardından, konuşmacılar, Türkiye turizminin pazarlanmasında konusunda atılması gereken adımlara dair görüşlerini ifade etti. 

 

OSMAN AYIK: ÖNCE KÖKLÜ DEĞİŞİKLİKLER YAPILMALI Kİ TANITIMA SIRA GELSİN 

Panelde konuşan TÜROFED Başkanı Osman Ayık, konuşmasına Türkiye turizminin tarihini ve geldiği noktayı karşılaştırarak başladı.  Ülke turizminin yükseliş dönemlerinin 80’li yılların başı olduğunu söyleyen Ayık, bu dönemde hayata geçirilen hızlı bir yatırım sürecinin ardından  Türkiye’nin çok yoğun bir gelişim gösteren ender turizm ülkelerinden bir tanesi olduğunu belirtti. Ayık, konuşmasının devamında şu noktaların altını çizdi:

 

 ‘’TÜRKİYE TURİZMİ, KİTLE TURİZMİYLE BÜYÜDÜ’’

‘’Bunu yaparken de şu an çok eleştirilen ‘çok yatak, çok misafir, çok istihdam ve çok döviz’, yani kitle turizmi stratejisini izledik. Bu stratejiyi uygulamasaydık, bugün Türkiye turizmi bu noktada olamazdı. Evet, kitle turizminin olumsuz sonuçları var, ancak büyük getirileri de var. . Bu getiriler sayesinde son 15 yılın en hızlı büyüyen turizm ülkesine dönüştük. Bu kurgu olmadan bu olmazdı.

 

 ‘’TÜRKİYE TURİZMİ KULVAR DEĞİŞTİRMEYİ DÜŞÜNMEYE BAŞLAMALI’’

 Ancak son dönemde ülkemizde ve çevremizde yaşanan gelişmeler ve dünya turizminin genel gidişatından sonra ‘ürünümüzle ilgili başka bir dizaynımız olmalı mı, kulvar mı değiştirmeliyiz’ sorusunu sormanın zamanı geldi. 2014 yılının ağustos ayından itibaren bir kırılma yaşandı. Felaketin gelişinin başlangıcı bu ay yaşanan düşüştü. Geçtiğimiz yılın sonunda Rusya ile yaşanan durum ise bu işin başka bir kulvara girdiğini gösterdi. Dolayısıyla bizim bu dönemde oturup bazı soruları peş peşe sormamız, cevaplarını hızlı bir şekilde bulmamız gerek. 2016 yılı çok sıkıntılı bir yıl olacak. Ancak sadece bizim için değil; tüm dünya turizmi sıkıntı altında. İspanya’nın, Yunanistan’ın durumu bizden daha iyi olabilir, çünkü tüketicinin o ülkelere duyduğu güven daha ileri durumda. Ancak Dünya Turizm Örgütü’nün 2016-17-18 yıllarına dönük öngörüsü yakın zamanda olumsuz anlamda değişecektir.

 

 ‘’İNSANLAR GÖZÜNÜ KIRPMADAN İSPANYA’DA NEDEN GİDİYOR?’’

 Turizm sanal bir ürün. Turizm, aynı zamanda bir çok hizmetin bileşkesinden oluşan bir ürün ve ancak tecrübe edildikten sonra anlaşılabilen bir değeri var. Tanımlamak ve devamlılığını-sürekliliğini sağlamak çok güç. Bu doğasından dolayı, yaptığımız iş çok zor bir iş. 

 Kitle turizmi zor durumda. Bu krizi aşmak için bazı adımlar atıldı, ancak temelden bazı değişiklikler yapmak, tüm ülkeyi pazarlamak, ürünü derinleştirmek ve içeriğini zenginleştirmek lazım. Belki de, Türkiye turizmini yaşam tarzının çok daha fazla içinde olduğu bir ürüne dönüştürmek lazım. O zaman birçok şeyden daha az etkilenir hale geliriz. Bugün insanlar gözünü kırpmadan İspanya’ya gidiyorsa, bunun nedeni bu söylediğimiz derinlik, çeşitlilik ve oradaki yaşam tarzının dahi bir ürün olması.

 

 ‘’TURİZMİ ÖNCE HALKIMIZIN TALEP EDECEĞİ BİR ÜRÜN HALİNE GETİRMEMİZ LAZIM’’

 Bizim çok zengin bir gastronomi altyapımız var. Ancak bunu bile iyi bir şekilde pazarlayamıyoruz. Örneğin Avrupa’da dönerin ötesine geçemedik. Avrupa bizim en önemli pazarımız. Orasıyla büyük bir bütünleşme sağlamamız lazım. Ayrıca, turizmi önce halkımızın da alabileceği, talep edeceği bir ürün haline getirmemiz lazım ki sürdürülebilirliğini sağlayabilelim. Önce bu dönüşümleri tamamlamamız lazım ki ardından tanıtıma geçebilelim.

 ‘’HEDEF KİTLEMİZİ DOĞRU SEÇMEMİZ VE ÜRÜN DİZAYNIMIZLA HEDEF KİTLEYİ ÖRTÜŞTÜRMEMİZ LAZIM’’

 İletişim çağında yaşıyoruz, nihai tüketiciye ulaşmanın çok farklı yolları var. Hedef kitlemizi doğru seçmek, ürün dizaynımızla hedef kitlemizi örtüştürmemiz, iletişim kanallarını, sosyal medya ve yorum siteleri  başta olmak üzere dijital kanalları çok iyi kullanmamız lazım. Yorum siteleri ile ilgili ciddi planlarımız olması lazım ki rekabet ettiğimiz ülkelerin gerisine düşmeyelim.

 Örneğin bizim Home Turkey çalışmamıza dair çalışan bir web sitemiz yok. İstanbul’un ‘Visit İstanbul’ diye bir sitesi de yok. Bu çok acı bir durum, bu eksiklik mutlaka giderilmeli. 

 

‘’OTELLER TÜKETİCİYLE MUTLAKA SANAL BİR KÖPRÜ KURMALI’’

 Pazarlama ve tanıtım birlikte yürütülmeli. Artık klasik pazarlama yöntemleri de sorgulanmaya başlandı. Klasik pazarlama nedir? Paketler oluşturulur, tur operatörü organize eder, bir seyahat acentesi aracılığıyla satılır. Gidilen destinasyonda da karşılama, ağırlama kısmı devreye girer. Kitle turizminde en çok kullanılan yöntem budur. En çok bu sistemi tercih eden ülke Almanya’dır ve Almanya’da pazarlamanın yüzde 80’i hala bu yolla yapılır. İnsanlar interneti kullanır, araştırma yapar ancak gider paketini seyahat acentesinden alır. Gelişmekte olan Slovenya, Çek Cumhuriyeti gibi ülkelerde de durum budur. Ancak dünyadaki genel eğilim online kanallardır. Otellerin web siteleri, destinasyonların tanıtım siteleri... Bunlar çok önemli. Oteller, tüketici ile mutlaka sanal bir köprü kurmalı. Online pazarlama bu yüzden çok önemli. Almanya’da dünyadaki trendin tersini seyahat acentelerine olan talebin hala bu kadar yüksek olmasının sebebi tüketiciye verdiği güven. Sanal ortamın da bu güveni sunabilmesi lazım. 

 

 ‘’LOW COST HAVA YOLLARI, BİREYSEL SEYAHATİN ÖNÜNÜ AÇTI’’

 Dinamik paket dediğimiz bireysel seyahatçilerin çok kullandığı yöntem artık oldukça popüler bir hale geldi. Bu eğilim daha da çok artacaktır. Dinamik paketlerin bu kadar gelişmesinin en önemli nedenlerinden biri ucuz hava yolu şirketlerinin inanılmaz yükselişi. Online sistem, bütün charter uçuşu yapan, low-cost uçan uçakların koltuklarını tur operatörlerinin tekelinden kurtardı. Bu imkan, bireysel seyahatlerin önünü açtı.

 Bizim bireysel seyahate dönmemiz lazım. Şehirlerimizi, çok hızlı bir şekilde Avrupa’dan gelen turistlerin orada sahip oldukları standartlara çıkarmamız lazım. Bu değişim yol tabelalarından, trafiğe ve ulaşıma kadar her alanı kapsamalı. Bu hedefe ulaşıp sanal ortamla barışabilirsek kitle turizmine mahkum olmayız. Bunu başardığımız taktirde bizim farklılıklarımız herkesi cezbedecek güce sahiptir. ‘’

 

KAYNAK: Leyla Durmaz/ TurizmGüncel

Haber Listesi
E-posta listemize kaydolmak için lütfen e-posta adresinizi kaydediniz.
Bizi Takip Edin!